Uutuus! KLIK -väliseinärunko

Nerokas suomalainen innovaatio väliseinien rakentamiseen

KLIK-väliseinärunko on tullut markkinoille. Uusi väliseinäjärjestelmä on kehitetty teräsrangan pohjalta, sen parhaita ominaisuuksia hyödyntäen.
Väliseinien rakentamista nopeuttava ja tehostava KLIK-väliseinärunko on innovatiivisen kehitystyön tulos. Vuosia testattu, patentoituun kiilamenetelmään perustuva järjestelmä on tutkimusten mukaan nopein ja tarkin tapa tehdä väliseinärunko. Se on jopa 40 prosenttia nykyisiä puisia vaihtoehtoja nopeampi. Kotimainen puutuote on ympäristöystävällinen ja sen hiilijalanjälki on negatiivinen.
Koko väliseinärunko tehdään yhdellä puurangalla Pystyrankojen asennus tehdään patentoidulla kiilamenetelmällä, jolloin ruuveja ja nauloja ei enää tarvita. Kiilakiinnitys takaa suoran levytyslinjan ja pystyrankojen liikuttaminen on helppoa levytyksen aikana. Ranka valmistetaan voimakkaasti vajaasärmäisestä sahatavarasta. Osat liimataan yhteen patentoidulla sormiliitännällä pituus- ja leveyssuuntaan. Valmistusmenetelmä takaa, että tuote on suora ja kieroutumaton.

Järjestelmän kehittämisen taustalla on nykyisin yleisessä käytössä oleva teräsrunkoinen väliseinäjärjestelmä. Puisen menetelmän ovat kehittäneet ja patentoineet Tore ja Johan Karlström, joilla on useita puualan patentteja. Tuotetta valmistaa pari vuotta sitten perustettu puusta innovaatiotuotteita rakennusteollisuuden tarpeisiin valmistava Pihlavan Puutuote Oy Porissa. Markkinoinnista kotimaassa vastaa Muotolevy Oy, joka on yksi Pihlavan Puutuotteen osakkaista.

Työ nopeutunut ja seinät pysyneet suorina Ennen aktiivisen myynnin aloittamista on Suomessa tehty KLIK-rankaa käyttäen lähes tuhat asuntoa. Kaikki järjestelmää kokeilleet yritykset ovat ottaneet sen myös käyttöön. KLIK-rankaa on valmistettu pilottiluonteisesti muun muassa Jetta-taloille jo yli kolme vuotta. Tuotetta on testattu myös kerros- ja rivitalokohteissa.
Rakennusliike Pekka Hakkaraisen yrittäjä toteaa tyytyväisenä KLIKin eduiksi toiminnallisuuden ja helppouden, joiden ansiosta säästyy sekä työaikaa että rahaa.
– Jokaisessa menetelmässä on omat riskinsä ja sitä pelkäsin KLIKinkin kanssa eniten, miten seinät pysyvät suorina. Hyvin ovat pysyneet. Väliseinä ankkuroituu paikalleen myös yllättävän hyvin. Näyttää, että puurankajärjestelmässä on onnistuttu yhdistämään hyvin aiemmin käytössä olleiden teräsrangan ja puun parhaat ominaisuudet. Nyt on hyviä kokemuksia kolmen vuoden ajalta, mutta tietysti vasta lähivuodet antavat lisätietoa, toteaa Pekka Hakkarainen. Yritys on rakentanut KLIKiä käyttäen vuosittain 15 huoneiston rivitaloseinät.

Lisätietoja: Muotolevy Oy,myynti(at)muotolevy.acm.fi, 010 281 4000, www.muotolevy.acm.fi

Muotolevy Oy on voimakkaasti kehittyvä rakennustuotteisiin ja -palveluihin keskittyvä yhtiö. Muotolevyn palvelutarjonta jakautuu kahteen pääluokkaan: Rakennustuotteisiin sekä toimistojen Tilaratkaisuihin. Muotolevy Rakennustuotteet -valikoimaan kuuluvat mm. rakennus- ja julkisivulevyt sekä niiden kiinnitys- ja runkojärjestelmät, tasoitteet sekä Pocket Door -liukuovet. Muotolevy Tilaratkaisut tarjoaa muuntojoustavia seinä- ja alakattojärjestelmiä toimistoihin sekä julkisiin tiloihin. Tilaratkaisut-palvelukokonaisuus sisältää suunnittelun, asennuksen ja muutostyöt. www.muotolevy.acm.fi

13.8.2012